למה להיזהר מפטרוזיליה?

לפני קצת יותר מחודש לקחתי יום חופש מהקליניקה ונסעתי לפסטיבל ה-1 לצמחי מרפא של עילם (העמותה הישראלית לצמחי מרפא), זה היה יום מרתק ומיוחד אשר התקיים בגן הבוטני בירושלים.

זכיתי לשמוע וללמוד ממרצים נהדרים, רובכם לא תכירו בטח את רוב השמות אבל באמת ששווה להכיר אחד אחד!
את הבוקר פתחתי בסיור צמחים בגן עם ד"ר מינה פארן.
המשכתי אל הרצאה מרתקת ומעוררת חושים עם  יעל כנען.
הרצאה נוספת על הכוח העצום של שימוש בחליטות מרפא עם אייל שפרינגר.

ההרצאה האחרונה הייתה של ניסים קריספיל, למען האמת שמעתי אותה בחצי עין וחצי אוזן, כי הייתי בחוץ מפאת חוסר מקום, אבל עדיין הצלחתי לשמוע מפניני חוכמתו.
הרומן שלי עם ניסים היקר התחיל עוד שהייתי חייל. אני לא זוכר איפה ולמה קניתי את הספר שלו, אולי בכלל קיבלתי אותו ממישהו. אבל התחלתי באותה תקופה להתעניין ולהסתקרן מעולם צמחי המרפא הסובבים אותנו. בספר של ניסים היה משהו קסום עבורי. על כל צמח יחד עם תמונה יפה היה רשום על רפואה עממית, שימושים והתוויות שונות, אזכורים של הצמחים מהמקורות.
הייתי לפעמים מסתובב בשביל שצמוד לגדר של הבסיס, חוקר צמחים, קוצים, פרחים. לפעמים הייתי קוטף משהו ומכין מזה תה. לא רק בשביל הטעם. מספיק שהבטן הייתה נפוחה או עם תחושת אי נוחות (אוכל צבאי…), זו הייתה בשבילי הזדמנות לנסות איזה חליטה מקוץ חדש שקטפתי (:
התקופה הזאת היא חלק ממה שכיוון אותי ללימוד הרפואה הסינית (על זה סיפרתי בפוסט הקודם).

בכל אופן יש לי עוד מה לספר על ניסים קריספיל, אבל נשמור את זה לפוסט אחר…
אז נחזור להרצאה… ניסים הראה תמונות מיוחדות של אנשים, צמחים, ריחות וטעמים. סיפר כל מיני סיפורים ובין היתר דיבר על כך שצריך להיזהר מאכילת פטרוזיליה.
כבר שמעתי וקראתי מספר פעמים על כך שצריך להיזהר עם אכילה מוגזמת של תרד טרי ועוד עלים ירוקים אבל בחרתי לא להכניס את זה לתודעה שלי. אך באותו יום סיפור הפטרוזיליה תפס אותי.

למה להיזהר מפטרוזיליה?

כי היא יכולה להוביל להצטברות אבנים בכליות.

אבל איך זה יכול להיות? הרי פטרוזיליה זהו צמח שיכול לעזור לטפל באבנים בכליות, גם בספרים של ניסים עצמו, רשום על הפטרוזיליה שמעורר הפרשת, מנקה את הכליות, וממיס אבנים בכליות.
אז איך זה מסתדר?

מאוד פשוט. פטרוזיליה טריה מכילה כמות גבוהה של אוקסלט: אוקסלט היא חומצה אורגנית אשר קיימת בהרבה עלים וגבעולים ירוקים. האוקסלט אינה נספגת בגוף ורובה מפונה דרך השתן, אך היא נקשרת לסידן ומינרלים נוספים ומעכבת את ספיגתם מהמזון. למעשה הקשירה של סידן ואוקסלט יכולה ממש לגרום ליצירה של אבנים בכליות.

אז איך לצרוך פטרוזיליה ולהנות מהטעם והיתרונות הבריאותיים?

גם פשוט. מבשלים/ מאדים / חולטים. אין שום בעיה לצרוך פטרוזיליה במרק, תבשיל או חליטה.
אותם אוקסלטים נהרסים בבישול ובנוסף לכך משתחרר מהפטרוזיליה חומר שעוזר להתמוססות האבנים.

כדאי לדעת שפטרוזיליה מכילה הרבה ויטמינים, ברזל, נוגדי חימצון ועבורי זה קצת מבאס לשמוע שיכול להיגרם נזק מפטרוזיליה. אני אישית אוהב ועדיין אוכל פטרוזיליה טריה. אבל כיום פחות. פעם גם יכולתי לנשנש פטרוזיליה וזה אחד הדברים שאני היום מאמין שממש לא כדאי לעשות.
אם היה למכר שלכם או אולי לכם אבנים בכליות אז תזכרו וגם תיידעו אחרים, כי המערכת הרפואית לא תמיד תגיד את זה, וגם לא תמיד תדע.
אז למי שכבר היה אבן כדאי מאוד להשתדל להימנע עד כמה שאפשר.

ואם אתם שואלים את עצמכם באיזה עוד מזונות יש חומצה אוקסלית, אז אני לא רוצה לפרט יותר מדי כי זה מבאס לשמוע, אבל אני כן אלשין ואגיד שגם תרד, סלרי וקרישה מכילים כמות גבוהה של אוקסלט.

דבר נוסף כדי לשבור את כבדות האבנים:
כמובן יש עוד סיבה שבגללה צריך להיזהר מפטרוזליה, לפעמים נתקע בשיניים חתיכה קטנה וזה נראה קצת מצחיק. אז תזכורת לעצמכם וגם לי – אחרי שאוכלים, להציץ במראה או לחייך לחבר (:

14 תגובות בנושא “למה להיזהר מפטרוזיליה?

  1. עם חברים/משפחה כמוני עדיף להסתובב עם מראה בתיק, כי בטח היה לי מצחיק מדי לראות אותך עם פטרוזיליה בשיניים ולא הייתי מספרת…

    אהבתי

    1. היי לין (:
      תלוי לאיזה שימוש, ברגע שזה לבישול – אז אין שום בעיה ואפילו כדאי לאכול פטרוזיליה.
      שזה טרי אז יש ספק ואז
      כוסברה – תחליף נהדר לדעתי, אני אישית אוהב. אבל יש אנשים שלא אוהבים (גם לזה יש הסברים מדעיים)

      Liked by 1 person

  2. סליחה בישול לא מבטל את האוקסלט הוא יכול להפחית אותו בעיקר אם מסננים את המים, בנוסף בבישול אנשים נוטים לאכול יותר ואז שוב בגלל הכמות הם מקבלים יותר אוקסלט (הרי קל יותר לאכול 300 גרם תרד מבושל מטרי) ככה שמי שרוצה להפחית את האוקסלט (להפחית לא לבטל) צריך לבשל במים ולסנן ולהקפיד לא לאכול כמות גדולה יותר. בנוסף ההשפעה של אוקסלט על הגוף תלויה גם בסידן ויטמין סי, שתיית מים ועוד, אוקסלט גם מפריע לספיגת מינרלים, אם יש בעיות בכליות אז יש רופא שממליץ כמה אוקסלטים מותר לאכול כי איפשר להימנע לגמרי זה נמצא במלא דברים למשל גם בפירות יער, אגוזים, סויה, קטניות, סלק, רימון ועוד, ומי שאין לו בעיות עדין ליתר ביטחון לא עדיף להרבות באכילת אוקסלטים אבל לא צריך להימנע לגמרי מהכול

    אהבתי

כתיבת תגובה